W roku szkolnym 2005/2006 kończę staż na nauczyciela dyplomowanego i pragnę przedstawić mój plan rozwoju, który udało mi się zrealizować. PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Imię i nazwisko: KAZIMIERA CIESZYŃSKA
Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2003
Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2006
CEL PODSTAWOWY: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego
Plan rozwoju zawodowego opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
DZIAŁANIA MAJĄCE NA CELU DOSKONALENIE WARSZTATU I METOD PRACY. UCZESTNICZENIE W ZADANIACH WYKRACZAJĄCYCH POZA OBOWIĄZKI SŁUŻBOWE. /§ 5 ust.1 pkt 1/
Zadania. Formy realizacji
|
Termin
|
Oczekiwane efekty
|
Dokumentowanie
|
Działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy.
Uczestniczenie w zadaniach wykraczających poza obowiązki służbowe.
|
Początek stażu.
Śledzenie na bieżąco zmian w prawie.
|
Poznanie procedury awansu zawodowego.
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego.
Organizowanie zajęć dodatkowych: kółka pozalekcyjne, strona internetowa szkoły, wycieczki…
|
Uwzględnienie i stosowanie w czasie swojej pracy – sprawozdanie.
Sprawozdanie, strona internetowa, karty wycieczki.
|
OPRACOWYWANIE I WDRAŻANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ, PROGRAMÓW NA RZECZ DOSKONALENIA SWOJEJ PRACY I PODWYŻSZANIA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY, W TYM WYKORZYSTANIE I DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI STO-
SOWANIA TECHNOLOGII KOMPUTEROWEJ I INFORMACYJNEJ. /§ 5 ust.2 pkt 1 /
Zadania. Formy realizacji
|
Termin
|
Oczekiwane efekty
|
Dokumentowanie
|
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej na lekcjach: * korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych:
- komputerowy słownik języka polskiego,
- komputerowy słownik dla najmłodszych,
- dyktando sieciowe,
* korzystanie z Internetu,
* korzystanie z encyklopedii
Multimedialnej,
* prace wykonane techniką komputerową. * Album postaci literackich.
* Przewodnik po Gniewie, najpiękniejsze baśnie
* Wydawanie gazetki szkolnej Stosowanie nowoczesnych metod nauczania pozwalających na kształcenie umiejętności kluczowych zawartych w podstawie programowej:
* stosowanie metod aktywizujących na lekcjach
|
|
* wzbogacam własny warsztat pracy
* dochodzę do profesjonalizmu w stosowaniu tech-
nologii komputerowej
* wzrasta atrakcyjność i efektywność procesu
dydaktycznego
* moi uczniowie potrafią pracować z komputerem
/piszą, rysują, wstawiają gotowe rysunki, korzystają
z Internetu, drukują/
* uczniowie piszą własne baśnie i legendy, za pomocą wykonują ilustracje do niej
* uczniowie wydają własną
gazetkę, potrafią zaplanować pracę, projektują szatę graficzną, uczą się odpowiedzialności
* wzbogacam własny warsztat pracy, wzrasta
atrakcyjność i efektywność moich zajęć, poznaję nowe metody pracy, zdobywam nowe doświadczenia w stosowaniu metod aktywnych;
|
książka wydana przez uczniów, materiały wyszukane przez uczniów w Internecie, scenariusze lekcji, prace uczniów, wpisy do dziennika lekcyjnego;
dokumentacja prowadzona przez opiekuna pracowni internetowej;
|
- gazetki przedmiotowe,
- organizowanie wystaw tematycznych,
- albumy wykonane przez uczniów
- gromadzenie księgozbioru podręcznego,
* organizowanie wyjazdów
do teatru, kina,
Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego:
|
|
stwarzam korzystne warunki zdobywania wiedzy
/uczenie się przez doświadczenie/
Podniesienie jakości pracy
|
scenariusze lekcji, ankiety, wytwory pracy uczniów, zdjęcia
protokoły, wpisy do dziennika lekcyjnego, zdjęcia, sprawozdania
|
UMIEJĘTNOŚĆ DZIELENIA SIĘ SWOJĄ WIEDZĄ I DOŚWIADCZENIEM Z INNYMI PRACOWNIKAMI SZKOŁY.
/§ 5 ust.2 pkt 2/
Zadania. Formy realizacji
|
Termin
|
Oczekiwane efekty
|
Dokumentowanie
|
Praca w zespole przedmiotowym:
* wspólne wypracowywanie testów,
* przeprowadzanie akcji
sprawdzających,
* ustalanie wspólnych bloków tematycznych
Prowadzenie kroniki szkolnej
|
|
wypracowanie wspólnych dla danego etapu nauczania testów, przedmiotowego systemu oceniania; sprawniejsza komunikacja
interpersonalna;
|
notatki
protokoły
testy
ankiety
przedmiotowy system oceniania
potwierdzenie dyrektora szkoły |
OPRACOWANIE I WDROŻENIE PROGRAMU DOTYCZĄCEGO DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH, WYCHOWAWCZYCH, OPIEKUŃCZYCH LUB INNYCH ZWIĄZANYCH ODPOWIEDNIO Z OŚWIATĄ / § 5 ust. 2 pkt 3 a /
Zadania. Formy realizacji
|
Termin
|
Oczekiwane efekty
|
Dokumentowanie
|
Opracowanie planów wychowawczych do realizacji w kolejnych klasach objętych wychowawstwem
Opracowanie kółka polonistycznego dla uczniów klas V
Opracowanie programu pracy z uczniem zdolnym |
Sierpień/wrzesień
2003/2004
2004/2005
2005/2006
|
Wzmocnienie więzi, profilaktyka uzależnień, klasa dobrym zespołem, bezpieczeństwo w szkole, kultura słowa, ubioru i zachowania
Aktywny udział w konkursach organizowanych przez szkołę, udział w uroczystościach szkolnych
Znaczące miejsca w konkursach przedmiotowych |
Plan wychowawczy klasy
Program kółka polonistycznego
Program pracy z uczniem zdolnym |
OPRACOWANIE CO NAJMNIEJ DWÓCH PUBLIKACJI, REFERATÓW LUB INNYCH MATERIAŁÓW ZWIĄZANYCH
Z WYKONYWANĄ PRACĄ / § 5 ust. 2 pkt 3 b /
Zadania. Formy realizacji
|
Termin
|
Oczekiwane efekty
|
Dokumentowanie
|
Promocja własnych osiągnięć w szerszym środowisku:
* Nawiązanie współpracy z prasą lokalną
* Opracowanie materiałów do opublikowania.
|
|
Zdobywam doświadczenia związane z publikowaniem swojego dorobku zawodowego; dzielę się swoimi osiągnięciami, autorefleksja, poszerzam swoją wiedzę i umiejętności;
|
Opracowane materiały, publikacje |
PROWADZENIE OTWRTYCH ZAJĘĆ, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA NAUCZYCIELI STAŻYSTÓW I NAUCZYCIELI KONTRAKTOWYCH LUB PODEJMOWANIE DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z WEWNĄTRZSZKOLNYM DOSKONALENIEM ZAWODOWYM. /§ 5 ust.2 pkt 3 c/
Zadania. Formy realizacji
|
Termin
|
Oczekiwane efekty
|
Dokumentowanie
|
Praca w zespole przedmiotowym umożliwiającym przeprowadzenie próbnego egzaminu szóstoklasisty
|
|
|
|
AKTYWNA I SYSTEMATYCZNA WSPÓŁPRACA ZE STRUKTURAMI SAMORZĄDOWYMI LUB INNYMI ORGANIZA- CJAMI DZIAŁAJĄCYMI NA RZECZ EDUKACJI, POMOCY SPOŁECZNEJ LUB POSTĘPOWANIA W SPRAWACH NIE LETNICH . / § 5 ust.2 pkt 3 d /
Zadania. Formy realizacji
|
Termin
|
Oczekiwane efekty
|
Dokumentowanie
|
Współpraca z miejscowym Kościołem:
* impreza z okazji Dnia Matki
|
|
promujemy szkołę w środowisku;
urozmaicam swój warsztat pracy, uatrakcyjniam
zajęcia
|
scenariusz, potwierdzenie ks. proboszcza, wpisy do szkolnej kroniki
|
WYKONYWANIE SAMODZIELNIE LUB WE WSPÓŁPRACY Z ZESPOŁEM INNYCH ZADAŃ NA RZECZ EDUKACJI ,POMOCY SPOŁECZNEJ , POSTĘPOWANIA W SPRAWACH NIELETNICH LUB UZYSKANIE ZNACZĄCYCH OSIĄGNIĘĆ
W PRACY ZAWODOWEJ . / § 5 ust. 2 pkt 3 h /
Zadania. Formy realizacji
|
Termin
|
Oczekiwane efekty
|
Dokumentowanie
|
Inspirowanie działań twórczych uczniów:
*zorganizowanie konkursu ortograficznego dla uczniów, szkoły podstawowej,
*opieka nad kołem polonistycznym
Organizowanie, przeprowadzanie konkursów:
* przeprowadzenie I etapu konkursu
- ortograficznego
- recytatorskiego
- języka polskiego „Asy Polonistyczne”
- wiersz o mojej szkole
- najciekawsze opowiadanie o szkole
|
2004, 2005
Na bieżąco
Zgodnie z terminami wyznaczonymi przez organizatorów |
systematycznie pracuję
nad poprawą poziomu
ortografii, promuję szkołę
w środowisku;
uczniowie radzą sobie ze
stresem, pracuję z uczniem zdolnym rozwijam zainteresowania
uczniów, przygotowuję
scenariusze uroczystości,
organizuję imprezy ,
uczniowie przyzwyczajają się do publicznych występów;
zdobywam nowe doświadczenia z zakresie sprawdzania prac konkursowych, sprawdzanie według klucza;
rozwijam zainteresowania uczniów, pracuję z uczniem zdolnym, motywuje do pracy, kreuje pozytywny wizerunek szkoły |
Protokoły
Zdjęcia, scenariusze, sprawozdania z działalności koła
|
* pomoc w organizowaniu imprez i uroczystości szkolnych, klasowych
- wieczorek poetycki dla rodziców,
- Dzień Matki,
- Dzień Dziecka,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Wigilia klasowa,
- dyskoteki klasowe,
- wycieczki,
- udział w corocznych akcjach „Sprzątanie świata”
Tworzenie sytuacji wychowawczych podnoszących poczucie odpowiedzialności za siebie i innych:
*pomoc koleżeńska dla uczniów słabszych,
*pomoc w redagowaniu gazetki szkolnej.
* organizowanie wycieczek szkolnych i wyjazdów do kina i teatru |
|
jestem zadowolona ze skuteczności i efektywności zastosowanych oddziaływań wychowawczych; uczniowie chętnie uczestniczą w imprezach szkolnych, są współorganizatorami, potrafią się zachować w różnych sytuacjach; zintegrowany zespół klasowy
Uczniowie są osobami odpowiedzialnymi, wrażliwymi
integruję klasę, dziewczynka objęta nauczaniem indywidualnym nie traci kontaktu z klasą,
klasa stanowi zgrany zespół osób pomagających
sobie wzajemnie, odpowiedzialnych;
w szkole wydawana jest gazetka redagowana przez uczniów, spełniająca oczekiwania odbiorców;
rozbudzam zainteresowania kulturą, dbam rozwój młodego człowieka |
zdjęcia,
scenariusze,
wpisy do dziennika,
protokoły,
plan pracy wychowawcy klasowego, tematyka lekcji wychowawczych,
sprawozdanie z działalności wychowawcy klasowego;
wpisy do dziennika lekcyjnego, sprawozdania
notatki,
wpisy do dziennika
lekcyjnego,
refleksje uczniów;
sprawozdanie
egzemplarze gazetki
sprawozdanie, wpisy do dziennika szkolnego |
|